Amazon gebruikt de spraakgegevens van zijn Echo-apparaten om gerichte advertenties op zijn eigen platforms en internet weer te geven. Dat blijkt uit een rapport van onderzoekers die verbonden zijn aan de University of Washington, UC Davis, UC Irvine en Northeastern University. Volgens hen is dit in strijd met het privacybeleid van het bedrijf.
Amazon advertenties
“Uw echo’s worden gehoord: tracking, profilering en advertentietargeting in het Smart Speaker-ecosysteem.” Amazon zou gegevens verzamelen over je interacties met Alexa via Echo-apparaten en deelt dit met maar liefst 41 advertentiepartners. Deze gegevens gebruikt het bedrijf om “gerichte advertenties op het platform en buiten het platform weer te geven”. Er is blijkbaar veel vraag naar dit soort gegevens, wat leidt tot “30 keer hogere advertentiebiedingen van adverteerders”. Amazon bevestigde dit verhaal aan The Verge, met als reactie: “vergelijkbaar met wat je zou ervaren als je een aankoop zou doen op Amazon.com of een nummer zou aanvragen via Amazon Music. Als je Alexa zou vragen om papieren handdoeken te bestellen of een nummer af te spelen op Music. De plaat van die aankoop of het afspelen van een nummer kan relevante advertenties informeren.”.
Wat nu?
Volgens de onderzoekers is er “sterk bewijs dat deze targeting een significante uitwisseling van gegevens tussen meerdere partijen impliceert”. Amazon reageert dat het geen spraakopnames deelt met ontwikkelaars. “Ontwikkelaars krijgen de informatie die nodig is om aan je verzoeken te voldoen,” zei ze. “We delen persoonlijke informatie niet met derden zonder toestemming van de klant.” Wel heeft het bedrijf gebruikers de mogelijkheid gegeven zich af te melden voor advertentietargeting.
De auteurs van het onderzoek concluderen dat er behoefte is aan meer transparantie van slimme luidsprekers. De apparaten zijn volgens hun back-box-apparaten zonder open interfaces. “Waarmee onafhankelijke onderzoekers kunnen blootleggen welke gegevens het bedrijf verzamelt, deelt en gebruikt.”