Er komen steeds meer slimme steden. E-mobiliteit is daarom ook steeds vaker gespreksstof. Tijdens het online evenement KNX Smart Energy Summit bespraken experts hoe KNX momenteel wordt gebruikt en waar nog kansen liggen. Want ja, hoe zit het nu eigenlijk met e-mobiliteit. Gaan we wel vooruit?
E-mobiliteit en KNX
Aan het eind van 2020 reden er al 350.000 elektrische voertuigen op de Duitse wegen. Tegen het einde van dit jaar zullen dat 1,1 miljoen zijn. Een enorme groei! Sectorinterconnectie, inclusief e-mobiliteit en wallboxes moeten eerst worden beheerd, maar dat kan waargemaakt worden met producten die nu al op de markt zijn. Wellicht heb je trouwens nog niet gehoord van wallboxes: dat zijn aan de muur gemonteerde laadstations die sneller zijn dan conventionele stopcontacten. Handige dingen, dus. Hoewel het aantal voertuigen toeneemt, betekent dat niet dat alles soepel verloopt. Er is namelijk wel een uitdaging voor KNX wat betreft e-mobiliteit: de elektrische auto’s moeten in het slimme huis kunnen opladen en integreren in het energiebeheersysteem. Dit betekent dat de auto moet weten wat het huis doet en andersom. Deze gegevens komen via de KNX-backbone. De rol van KNX is nu het beheren van processen tussen maximaal vijf laders van verschillende typen en fabrikanten. Een hele opgave, maar het blijkt niet onmogelijk: “Het feit dat dit al mogelijk is zonder dat de huiszekering doorslaat, laat zien hoe goed KNX presteert in deze omgeving, die nu aanzienlijk sneller wordt”, aldus Haßenpflug, Managing Director van systems integration IGT GmbH.
KNX in opmars?
De voordelen van KNX hebben we al eerder besproken. Toch is het aandeel ervan in woningen en commerciële gebouwen maar 56 procent, wat betekent dat het systeem nog lang niet vanzelfsprekend is. Smart home is daarmee nog te gefragmenteerd en er zijn veel concurrerende en overlappende systemen. En dat laatste maakt het voor KNX lastig om een snelle doorbraak te voeren, wat de kansen er ook van zijn. “Mijn ervaring is dat klanten overtuigd moeten worden van KNX, omdat ze overweldigd worden door de verscheidenheid en complexiteit van de aanbiedingen op de markt,” aldus Hermann Schmidt, Managing Director van KNX-systeemintegratiebedrijf HSc Informatik. Op dat gebied valt dus op het moment voor KNX nog veel te behalen. Meer lezen over elektrische auto’s en opladen via KNX? In dit artikel gaan we er dieper op in.