Een privacylek zorgde ervoor dat videobeelden van de Nest-deurbel van een willekeurige woning op een random Google Nest Hub-scherm werden getoond. Dat zorgt voor een deuk in het consumentenvertrouwen van dergelijke slimme deurbellen. Hoewel ze gretig aftrek vinden op de consumentenmarkt, zijn gebruikers ook voorzichtig. Juist door dit soort voorvallen. Is de Google Nest Doorbell hierdoor volstrekt onbetrouwbaar? Absoluut niet. Wel doe je er goed aan je beveiligingsinstellingen na te lopen.
Herbergt Google Nest Hub een privacylek?
De website Techradar pikte het verhaal op via een gebruiker van het populaire Reddit-forum. De gebruiker claimt dat beelden van een willekeurige Nest Hello Doorbell op zijn Google Nest Hub te zien waren. Uit het niets. De forummer schrijft dat hij eerst verbaasd was iemand richting zijn voordeur te zien lopen via het scherm, tot hij zich realiseerde dat hij helemaal geen slimme deurbel had. De videobeelden waren ook geen onderdeel van een reclamecampagne. Kortom: beelden van iemand anders’ voordeur werden gestreamd. Het voorval wekt argwaan bij gebruikers. Hoe weten zij zeker dat hun videobeelden niet ergens op een willekeurige Hub opduiken?
Meer privacylekken bij slimme apparaten
Google werd uiteraard direct om een reactie gevraagd, maar heeft nog niet geantwoord. Wel heeft een medewerker de Reddit-gebruiker benaderd voor meer informatie over zijn type Nest Hub. Eerder kwamen al diverse voorvallen naar buiten waaruit bleek dat privacy van gebruikers van smart home-apparaten niet altijd gewaarborgd is. De slimme deurbel van Ring lag al diverse malen onder vuur. Ook slimme luidsprekers blijken niet altijd even veilig.
Bescherm jezelf
Uiteraard kun je zelf veel doen om toch veilig gebruik te maken van slimme apparaten. Het lek zit ‘m meestal in het feit dat je zelf je apparaat of je wifi niet goed afgeschermd hebt. Google dwingt Nest-gebruikers sindskort dan ook niet voor niets om tweefactorauthenticatie aan te zetten. Zo voorkom je dat derden in kunnen loggen op je apparaten. Zeker weten dat je goed zit? Loop dan eens de instellingen van al je smart devices na en schakel het tweestaps-inloggen overal in. En kijk ook meteen of je je wifi hebt beveiligd met een sterk wachtwoord.