De Nederlander loopt nog niet heel warm voor smart homes, maar daar komt verandering in. ING Economisch bureau bracht recent een whitepaper naar buiten waarin de staat van de smart home-markt wordt onderzocht. De conclusie? Mensen kopen vooral slimme lampen en thermostaten, kleinere draadloze smart home-apparaten zijn steeds populairder, 20 procent van de consumenten willen graag extra betalen voor een smart home, er zijn veel nieuwe spelers op de markt, maar de rol van de installateur staat door alle plug- en play producten wél onder druk.
Terughoudendheid bij smart home-producten
Smart homes. Vier op de tien Nederlanders heeft nog helemaal geen slimme apparaten in huis, schrijft ING in haar rapport. Mensen blijken toch terughoudender te zijn dan gedacht wanneer het aankomt op het kopen van smart home devices. De kleine apparaten zijn echter wel populair. Met name de smart home producten van Ikea en Amazon’s Alexa zijn gewild. Maar, doordat de apparaten makkelijk zelf (en bovendien zonder draden te trekken) te installeren zijn, staat de opdrachtenstroom van de installateur onder druk.
Geen echte bedreiging voor de installateur?
Voor woningautomatisering hadden consumenten traditiegetrouw een installateur nodig, daar brengen laagdrempelige domotica-toepassingen dus verandering in. Zeker de markt voor slimme lampen en thermostaten staat daarbij onder druk. Plug- en play-apparaten zijn immers simpel te installeren. Vormt dat een bedreiging voor de installateur? Volgens expert Laurens Timmers van Hager absoluut niet. Waarom? Dat lees je in zijn blog van eerder dit jaar.