In Den Haag kun je voortaan de waterstoftaxi nemen. Daarmee is de gemeente de eerste in Nederland met een taxivloot op waterstof. Maar liefst 35 Toyota’s Mirai worden ingezet onder de naam AV 070. AV staat voor Aanvullend Vervoer. 070 is het netnummer van Den Haag.
35 waterstoftaxi’s
De gemeente Den Haag gaat met de waterstoftaxi de uitdaging aan om het vervoer in de stad CO2-neutraal te maken. De aanbesteding is voor dit plan is gegund aan ‘Noot Personenvervoer’. Zij gaan de komende jaren het vervoer in de stad emissievrij invullen met als eerste stap deze 35 waterstoftaxi’s van Toyota. De waterstofauto’s vallen onder WMO-vervoer (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Jaarlijks maken zo’n 15.000 mensen gebruik van dit type vervoer.
Belangrijke mijlpaal in de energietransitie
Jan-Christiaan Koenders is Managing Director voor Louwman & Parqui en daarmee verantwoordelijk voor het importeren van de auto’s. Koenders: “Toyota voert een krachtige langetermijnvisie uit naar nul emissies. Zo introduceerden we als eerste de zelf-opladende hybride-auto én de eerste elektrische brandstofcel sedan ter wereld. We zijn trots dat Den Haag de allereerste Nederlandse gemeente is met een taxivloot op waterstof met de inzet van 35 Toyota’s Mirai. We prijzen Noot Personenvervoer voor hun drive om het WMO-vervoer met onze waterstoftechnologie te realiseren. Dit is een belangrijke mijlpaal in de energietransitie.”
24/7 beschikbaar
Martijn Kersing, directeur Noot Personenvervoer: “Met dit project zetten wij de eerste waterstof taxivloot in Nederland in. Elders in Europa zijn er ook al dergelijke initiatieven, zoals in Parijs waar op dit moment al 100 Toyota’s Mirai rijden. Dat wij hebben ingezet op waterstof is een logische keuze omdat onze opdrachtgever eist dat wij 24/7 beschikbaar zijn met onze vloot. Door de grote actieradius van de waterstofauto en het snelle tanken kunnen we dit nu aanbieden.” Ad van Wijk, Professor Future Energy Systems aan de TU Delft: “Ik ben ervan overtuigd dat we straks in ons dagelijks leven niet meer ontkomen aan het gebruik van waterstof in uiteenlopende sectoren zoals mobiliteit, industrie, elektriciteit en verwarming. Door het opschalen van waterstoftoepassingen kunnen we de maatschappij sneller decarboniseren. De stap die de gemeente Den Haag met deze taxivloot zet, is een belangrijk signaal richting dit nieuwe tijdperk.”
Toyota Mirai
De Toyota Mirai heeft een volledig door Toyota zelf ontwikkelde Fuel Cell Stack die elektriciteit opwekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. De 113 kW/155 pk sterke elektromotor drijft de voorwielen aan. Een automatische transmissie is standaard. De waterstof wordt in twee extreem sterke, lichtgewicht tanks opgeslagen. Deze zijn van drie lagen met koolstof en versterkt met kunststof. Omdat waterstof wordt omgezet in elektriciteit die de elektromotor aandrijft en daarbij als restproduct alleen water vrijkomt, is de Toyota Mirai honderd procent emissievrij. De consumentenadviesprijs van de Toyota Mirai bedraagt 80.935 euro.