Google Nest meldt dat het een privacylek heeft verholpen. Het gaat om de Nest-camera’s. Door een softwarefout konden voormalige eigenaren van een dergelijke camera nog steeds meekijken op de feed van de nieuwe eigenaren. Zelfs na afmelding bij het account. Nieuwe gebruikers hadden geen idee dat vreemden ongewenst ‘binnenkeken’. Techblog The Verge meldde dit vorige week.
Update lost softwarefout op
The Verge sprak een woordvoerder van Google. Die gaf aan dat ze de softwarefout recent ontdekten. “Het gaat om Nest-camera’s die verbonden zijn met de partnerservice Works.” De softwaregigant heeft een update uitgerold die het probleem automatisch oplost. “Gebruikers hoeven dus zelf niks te doen”, aldus Google.
Ongewenst meekijken via Wink
Een gebruiker van de Wink Facebook Groep ontdekte dat hij de beelden van zijn oude camera nog steeds kon bekijken via Wink. Een third-party home hub. De hub gebruikt Works om de camera’s te laten verbinden met de Nest-programma’s. Ook al deactiveerden gebruikers hun oude Nest-cam in hun Nest-account, nieuwe gebruikers hadden nog steeds de mogelijkheid om mee te kijken via de app van Wink. Niet naar streamingbeelden overigens, wel naar stilstaande beelden.
Tweede privacylek voor Google Nest
Dit probleem is het tweede grote privacylek voor Google Nest dit jaar. In februari bleek het Nest Secure Home-veiligheidssysteem tot grote verrassing van gebruikers een ‘geheime’ microfoon te bezitten. Google kondigde aan dat je het systeem voortaan via Google Assistant kon bedienen, maar gebruikers wisten niet eens dat er een microfoon in hun systeem zat.