Comfort is voor onze zuiderburen dé reden om in een intelligente woning te investeren. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Direct Research. Meer dan duizend Belgische gezinnen namen deel aan het onderzoek.
Comfort in intelligente woning
Maar liefst 74 procent van de Belgen die al een smarthometoepassing kochten, geeft comfort als belangrijkste reden aan. Comfort ‘wint’ in het onderzoek eveneens als belangrijkste eigenschap van een normale woning. Daarna volgen de locatie en de beschikbare oppervlakte als belangrijke factoren voor de Belgen.
Wat is wooncomfort?
74 procent van de Belgen vindt comfort in de woonkamer van hun intelligente woning het belangrijkst. Daar brengen we immers de meeste tijd door. Maar wat houdt wooncomfort precies in? 56 procent van de ondervraagden beschouwt een aangename binnentemperatuur als hoogste prioriteit. Aan de hand van een slimme thermostaat bijvoorbeeld. Ongeveer 20 procent van de mensen zonder geautomatiseerde oplossingen overweegt te investeren in geautomatiseerde zonweringen of gordijnen. 23 procent van de ondervraagden vindt dat automatisch aan- en uitspringende verlichting een serieuze meerwaarde biedt.
Andere redenen voor domotica
Hoewel de Belgische consument vooral aan comfort denkt, is er ook aandacht voor een ecologische en economische meerwaarde, stippen de onderzoekers aan. Volgens de studie wil 55 procent van de ondervraagden in energie-efficiëntie investeren. Daarbij kijkt men vooral naar kostenbesparingen op langere termijn. Bij 25 procent is er ook interesse voor investeringen met ecologische doelstellingen. Consumenten die eerder al in geautomatiseerde oplossingen hebben geïnvesteerd, hebben echter andere motivaties. In deze groep wijst amper 27 procent naar meerwaarden op het gebied van energie-efficiëntie. “Dit fenomeen illustreert dat effectief investeren omwille van duurzaamheid moeilijk blijft,” werpen de onderzoekers op.