Onlangs opende de Belgische koning Filip officieel de interactieve tentoonstelling ‘Niko 100 jaar – the best is yet to come’ in het Belgische Sint-Niklaas. Deze gaat vandaag van start voor het publiek. Ter ere van het 100-jarig bestaan van het Belgische familiebedrijf kreeg de koning alvast een kijkje in de opkomst van domotica. Niko is één van de marktleiders op het gebied van schakelaars en stopcontacten. Inmiddels investeert het bedrijf eveneens flink in het digitaliseren van woningen.
De tentoonstelling rondom domotica is vanaf vandaag (6 mei) te bezichtigen. Niko laat er op een bijzondere manier zien wat de impact van elektriciteit en digitalisering is op het wonen en leven van mensen. Bezoekers krijgen er naast een overzicht van de afgelopen honderd jaar ook een blik op de toekomst. Zo schrijft Het Laatste Nieuws. De koning ondervond onder andere wat doorgedreven productinnovatie betekent binnen het bedrijf. Bijvoorbeeld door het gebruik van een radar en de integratie van AI als toepassing in de woonkamer. “Ah, als ik hier een voet zet, brandt de lamp. Maar als ik naar daar wandel, gaat de lamp uit.”
Niko zet in op domotica
Niko investeerde de voorbije tien jaar bijna 100 miljoen euro in nieuwe productietechnieken. Onlangs werd het dan ook uitgeroepen tot ‘Factory of the Future’. “Ook de komende jaren blijven we zo’n 10 miljoen euro per jaar investeren in de verdere modernisering van de fabriek in Sint-Niklaas, door de opkomst van AI.” vertelt CEO Paul Matthijs. Later dit jaar lanceert het bedrijf de ‘touchswitch’, een nieuw bedieningspaneel dat volledig kan worden gepersonaliseerd om met slimme oplossingen huizen zo comfortabel, veilig en energiezuinig mogelijk te maken. “Een slim huis wordt de standaard. Domotica is geen gadget meer. We zetten de komende jaren volop in op digitalisering en het gebruik van nieuwe technologieën als artificiële intelligentie en robotica”, aldus Matthijs.