Voor het tweede jaar op rij is IKEA uitgeroepen tot de meest inspirerende organisatie van Nederland. Dit maakt adviesbureau Synergie bekend op basis van het jaarlijkse onderzoek ‘de inspirerende 40’. Hierin is aan 2.153 Nederlanders gevraagd om 75 genomineerde bedrijven te beoordelen op de pijlers visie, organisatie, product en relatie.
Met name de merken die een actieve rol claimen in het verbeteren van de samenleving scoren goed. Duurzaamheid weegt dit jaar zwaarder dan ooit eerder gemeten.
| Bekijk hier alle berichten over IKEA
“Het centrale thema dit jaar is Business for Good: de ambitie om vanuit organisaties de wereld positief te veranderen,” zegt Jelmer van der Meulen, consumenten- en organisatiepsycholoog en partner bij Synergie. “Hoe belangrijk we dat in Nederland vinden, is dit jaar nog duidelijker zichtbaar geworden in de top 40. Inspirerende organisaties werken vanuit win-win: zij doen het goede en doen dat ook goed. IKEA is daar een schoolvoorbeeld van. Ze bewijzen dat duurzaamheid geen effect hoeft te hebben op de prijs of design.”
Het geheim van IKEA
IKEA staat bekend als een innovatief bedrijf dat over de hele wereld mensen inspireert. Consultancybureau RevelX beschrijft op zijn blog wat het geheim van IKEA is. Een van de redenen waarom de multinational zo succesvol is: een uitstekende innovatiecultuur, die bestaat uit 3 elementen:
1. Communicatie
Doordat IKEA met klanten communiceert over zijn innovatiestrategie, weten consumenten dat er een breed scala aan producten te koop is, van eenvoudige boekenkasten (Billy) tot slimme verlichting (Tradfri). Dit is de belangrijkste reden dat zoveel mensen IKEA-producten in huis hebben.
2. Openstaan voor nieuwe ideeën en benaderingen
Van topmanagement tot interne innovatie-experts, IKEA betrekt bijna iedereen bij het ontwikkelen van zijn innovatiestrategie. Het resultaat is verbluffend; op deze manier weet IKEA innovatie toe te passen in alles wat het doet. Neem bijvoorbeeld de vernieuwingen zoals pop-upadvertenties en een mobiele showroom.
3. Innovatiemanagement
Bij IKEA komen alle veranderingen met betrekking tot innovatie rechtstreeks van het topmanagement. De organisatorische en bestuurlijke structuur is volledig afgestemd op innovatie. Bovendien worden innovatiesuccessen en mijlpalen nauwkeurig gemeten aan de hand van key performance indicators (KPI’s).
We verwachten nog veel innovaties van IKEA, dat ondanks zijn 75 jaar nog fris en vitaal oogt. Houd daarom deze website in de gaten voor het laatste nieuws!