TWTG, T-Mobile en T-Systems hebben samen de koffiemachines van Redbeans ‘slim’ gemaakt. Met deze gezamenlijke end-to-end Internet of Things-oplossing kan Redbeans een businessmodel ‘as a service’ bieden. Met andere woorden, koffieliefhebbers zullen op het werk nooit meer hun favoriete shot espresso moeten missen.
In de afgelopen maanden heeft Redbeans nauw samengewerkt met ingenieurs van TWTG om een nieuwe module toe te voegen aan zijn bestaande koffiemachines. De module geeft via een draadloze verbinding belangrijke informatie door over het functioneren van een machine. Deze data worden geanalyseerd vóórdat zich problemen kunnen voordoen. Zo kan Redbeans zijn machines ‘in het veld’ in de gaten houden. Daarnaast kan het bedrijf zijn klanten een dynamischer servicemodel bieden. Bovendien vermindert de uitval van koffiemachines.
TWTG ontwikkelde een ‘retrofit’-module die informatie van de machine kan uitlezen, vertalen en versturen.
De module werkt zelfstandig met een mobiele, veilige internetverbinding van T-Mobile. Eindgebruikers hoeven niets te installeren. ETNA, de producent van de koffiemachines, was ook betrokken bij de ontwikkeling.
Voorspellend onderhoud
De koffiemachine stuurt zijn data via het T-Mobile IoT-netwerk naar het veilige Cloud of Things-platform van T-Systems. Op basis van de data wordt een voorspellend model gemaakt dat het aantal onderhoudsafspraken met minimaal 25% vermindert. Daarnaast kan de onderhoudsplanning optimaal worden afgestemd op het gebruik van individuele machines. Dit resulteert in een slimmere machine én een slimmer bedrijfsmodel.
| Bekijk hier alle berichten over koffie
Bovendien heeft Redbeans op afstand inzicht in het gebruik en onder andere het schoonmaken van de machines. Daarmee kan het bedrijf klanten helpen de beste machine voor hun gebruik te kiezen.
Je kunt de Redbeans-koffiemachine zelf bekijken tijdens CIODAY 2018. Die vindt op 27 november plaats in de Beurs van Berlage in Amsterdam.