Tado heeft 43 miljoen euro aan internationale investeringen opgehaald. Onder meer Amazon, E.ON, Total Energy Ventures, Energy Innovation Capital, Inven Capital en de Europese Investeringsbank steken geld in de ontwikkelaar van slimme thermostaten. Daarmee stijgt de totale financiering naar 89 miljoen euro.
Ongeveer 30% van de wereldwijd verbruikte energie gaat naar verwarming en koeling van gebouwen. Naar verwachting zal de markt van slimme thermostaten tegen het einde van 2022 een waarde van 5,9 miljard euro vertegenwoordigen. De verwachte jaarlijkse groei (CAGR) bedraagt 54% tot 2022.
Dit is goed nieuws voor Tado. Immers, het is een van de weinige bedrijven die zich specialiseren in deze markt.
| Bekijk hier alle berichten over Tado
Hoe werkt Tado?
De slimme thermostaten van Tado verbinden verwarmings- en airconditioningssystemen met het internet. Om de temperaturen efficiënt in te stellen, detecteert de smartphone-app wanneer bewoners hun huis verlaten of naderen, of wanneer ramen worden geopend. Daarnaast dragen weersvoorspellingen en aanpassende algoritmen bij aan het besparen van tot wel 31% op stookkosten, terwijl het comfort en welbehagen binnenshuis worden verbeterd.
Een typisch Europees of Amerikaans gezin geeft jaarlijks tussen 870 en 2.600 euro uit aan de verwarming en koeling van hun woning. Een comfortabele binnenhuistemperatuur aanhouden is niet alleen duur, maar vraagt ook heel wat inspanning. Een passend energietarief kiezen, de juiste verwarmingsketel of airco kopen, een reparatie of een jaarlijks onderhoud organiseren, vraagt tijd. Tado zorgt voor alle aspecten van het klimaatbeheer binnenshuis door zijn klanten nieuwe diensten aan te bieden die het leven gemakkelijker, comfortabeler en betaalbaarder maken.