Binnen de retailsector wordt steeds meer geëxperimenteerd met nieuwe verkoopstrategieën. Daarbij lopen online, mobiel en fysiek winkelen in elkaar over. Het is een noodzakelijke digitale versnelling om de nieuwe generatie consumenten te blijven binden. Wat is de rol van het Internet of Things hierin?
Om de huidige consument te overtuigen moeten winkels diensten, kennis en bovenal een beleving aanbieden. Daarom experimenteren retailers steeds meer, waarbij de online en offline wereld in elkaar overlopen. Een voorbeeld is showrooming. Daarbij toont de winkelier zijn assortiment in een winkel uitbundig, maar de producten zijn alleen online te koop.
Bekender zijn de touchscreens in winkels. Daarmee kan de klant producten die niet op voorraad zijn, direct via het web thuis laten bezorgen. Of een app waarmee je een label van een product in de winkel kunt scannen, waarna je direct naar een online bestelscherm gaat om het product in bijvoorbeeld de juiste maat te bestellen.
Daarnaast zijn er tal van experimenten met in-store-technologie. Denk aan:
- paskamers die sfeermuziek en -verlichting naar keuze bieden
- een spiegel waarmee je je virtueel kunt opmaken
- een social wall met geïntegreerde camera om belevenissen in de winkel online te kunnen delen
Alles in één omgeving
Om al deze technologieën zonder haperen te kunnen gebruiken is een krachtig draadloos netwerk nodig, dat ook in complexe omgevingen uitstekend blijft functioneren. Dit kan onder meer dankzij de BeamFlex technologie van Ruckus. Daarmee wordt het WiFi-signaal actief aangepast aan de omstandigheden om altijd optimale dekking te garanderen.
| Bekijk hier alle berichten over WiFi
Een andere belangrijke voorwaarde is dat de werelden van sensoren, camera’s et cetera bij elkaar worden gebracht in één IoT Suite. Op die manier kunnen retailers meerdere netwerken met verschillende toepassingen (zoals WiFi, Zigbee, BLE of LoRa) eenvoudig beheren in één beveiligde IoT-omgeving. Om dat te realiseren werkt Ruckus met gespecialiseerde partners samen in een ecosysteem, waarin winkeliers worden geholpen om slim gebruik te maken van deze digitale transformatie.
Looppaden in kaart brengen
Ruckus is momenteel betrokken bij verschillende projecten om de winkelbeleving naar een hoger niveau te tillen en winkeleigenaren van nieuwe inzichten te voorzien. Steve Johnson, Regionaal Directeur Noord-Europa bij Ruckus: “Dankzij onze WiFi- technologie kan een winkeleigenaar bijvoorbeeld zien hoeveel mensen in de winkelstraat lopen, hoeveel mensen daarvan de winkel inlopen, bij welke artikelgroepen ze blijven staan en of het terugkerende klanten zijn. Maar we brengen ook looppaden in kaart in grote winkelcentra. Door bepaalde looprichtingen te identificeren weet je welke winkellocaties het meest interessant zijn. Dat is waardevolle managementinformatie.”