Düsseldorf Airport is een van de belangrijkste Duitse hubs in het internationale vliegverkeer. In de toekomst spelen slimme Internet of Things-oplossingen een grote rol in het succesvol en veilig verwerken van meer dan 24 miljoen passagiers per jaar. In feite vormen betrouwbare verkeerswegen en infrastructuurbouw het fundament van deze processen.
Met dit doel heeft de luchthaven de handen ineengeslagen met Deutsche Telekom/T-Systems en zijn partner BS2 Sicherheitssysteme. Doel is om een digitaal monitoringsysteem te ontwikkelen voor bruggen, tunnels, gebouwen en andere betonnen infrastructuurobjecten.
Brug zendt uit via IoT
De toegangsweg tot het brandstofdepot van de luchthaven is van vitaal belang voor een vlot verloop van het vliegverkeer. Een brug vormt de enige toegangsweg tot het depot. Meer dan 120 tankwagens, die elk meer dan 30.000 liter kerosine vervoeren, rijden er dagelijks overheen tussen de startbaan en de brandstoftanks. Deze zware belasting zorgt op de lange termijn voor materiaalmoeheid. Binnenkort signaleren sensoren en het Internet of Things (IoT) dreigende schade om zo bottlenecks in de toevoer van kerosine aan de vliegtuigen te voorkomen.
| Bekijk hier alle berichten over het Internet of Things
Vijftig sensoren in het wegdek en de brugbedekking meten dan de temperatuur, vochtigheid en corrosie. Deze sensordata helpen om kritieke situaties of onherstelbare schade aan de betonstructuren vast te stellen. Dit voorkomt ingrijpende renovaties. De data-overdracht gebeurt vrijwel real-time via Narrowband-IoT, het innovatieve en snelle sensornetwerk van Deutsche Telekom.
Slimme transportinfrastructuur
“In de oude situatie moesten we materiaalmonsters nemen om informatie te krijgen over de staat van een gebouw, een complexe methode die meestal ook schade veroorzaakt.” Dat zegt Michael Hohenecker, Head of Data Management and Building Inspection bij de afdeling Real Estate Management van Düsseldorf Airport. “Bij het centrale brandstofdepot zitten we met een bottleneck. Deze digitale oplossing beschermt ons tegen onverwachtse schade aan de toegangsweg en dus tegen de verstoring van het gebruik van de brandstoftanks die daarvan het gevolg is.”
Andere wegen rond Düsseldorf Airport zullen ook stapsgewijs worden uitgerust met sensoren. De sensoren gaan tot 70 jaar mee. Ze zijn snel en gemakkelijk te installeren in nieuwe objecten of in te passen in bestaande betonconstructies.
Gevoelige sensoren, intelligente bruggen
Een andere plek waar sensoren van BS2 Sicherheitssysteme worden ingezet, is het verkeersknooppunt Keulen-Oost. BASt, de Duitse dienst voor het wegverkeer, is de sensoren aan het testen op zijn Keulse testterreinen, samen met apparatuur en het machine- en sensornetwerk van Deutsche Telekom.