IKEA is een van de meest geliefde merken onder de lezerskring van Domotica.nl. Producten zoals de slimme Tradfri-lampen maken elk smart home compleet. Maar hoe lukt het IKEA toch altijd zo innovatief te zijn?
Marketingexpert Paul Shepherd beschrijft op zijn blog wat het geheim van IKEA is. Een van de redenen waarom de meubel-multinational zo succesvol is: een uitstekende innovatiecultuur, die bestaat uit 3 elementen:
1. Communicatie
Doordat IKEA met klanten communiceert over zijn innovatiestrategie, weten consumenten dat er een breed scala aan producten te koop is, van eenvoudige boekenkasten (Billy) tot slimme verlichting (Tradfri). Dit is de belangrijkste reden dat zoveel mensen IKEA-producten in huis hebben.
2. Openstaan voor nieuwe ideeën en benaderingen
Van topmanagement tot interne innovatie-experts, IKEA betrekt bijna iedereen bij het ontwikkelen van zijn innovatiestrategie. Het resultaat is verbluffend; op deze manier weet IKEA innovatie toe te passen in alles wat het doet. Neem bijvoorbeeld de vernieuwingen zoals pop-upadvertenties en een mobiele showroom.
3. Innovatiemanagement
Bij IKEA komen alle veranderingen met betrekking tot innovatie rechtstreeks van het topmanagement. De organisatorische en bestuurlijke structuur is volledig afgestemd op innovatie. Bovendien worden innovatiesuccessen en mijlpalen nauwkeurig gemeten aan de hand van key performance indicators (KPI’s).
| Bekijk hier alle berichten over IKEA
We verwachten nog veel innovaties van IKEA, dat ondanks zijn 75 jaar nog fris en vitaal oogt. Houd daarom deze website in de gaten voor het laatste nieuws!