De Europese Commissie heeft een reeks adviezen gepubliceerd die de detailhandel stimuleren. Ook moeten stadscentra aantrekkelijker worden voor consumenten. Het creëren van een smart city is daarbij onontbeerlijk. Een slimme stad biedt retailers nieuwe commerciële kansen en zorgt voor een verhoogde klantenbinding.
- Tips voor de toekomst
- Lancering van het WiFi4EU-programma
De Europese Commissie (EC) wil de detailhandel in Europa stimuleren en moderniseren. Dus heeft het onlangs een gids gepubliceerd met daarin praktische suggesties voor overheden om retailers te helpen technologische veranderingen te omarmen.
Subsidie voor smart cities
De publicatie komt naast de lancering van het WiFi4EU-programma. Daarmee geeft de EC alle Nederlandse gemeenten de kans aan de slag te gaan met het ontwikkelen van een smart city. Elke gemeente kan onder dit programma gebruikmaken van een subsidie van € 15.000,- voor de installatie van WiFi hotspots.
| Kijk hier voor alle berichten over WiFi
Deze steun voor de ontwikkeling van smart cities is voor retailers uitstekend nieuws. Dat stelt Spencer Hinzen van Ruckus Networks. “Smart city WiFi netwerken zullen klanten weer naar de stad halen.”
Meer informatie over smart cities
Steden worden slimmer nu er steeds meer objecten zijn die via sensoren data kunnen versturen en ontvangen. Amsterdam Smart City is daarin vergevorderd, maar over de hele wereld zijn voorbeelden te vinden van mooie toepassingen van smart cities. Wil je meer weten over smart cities? Lees dan dit achtergrondartikel.