Mede onder invloed van Arjen Lubachs actie ‘Bye Bye Facebook’ besluiten steeds meer Nederlanders het sociale netwerk de rug toe te keren. Ditzelfde sentiment werd eerder al verwoord door de Twitter-hashtag #deletefacebook. Wat is er precies aan de hand en welke invloed heeft dit op Facebooks aangekondigde slimme speaker? En wat heeft Donald Trump ermee te maken?
In maart werd bekend dat de privé-informatie van tientallen miljoenen Facebook-gebruikers was misbruikt door databedrijf Cambridge Analytica. Het laatstgenoemde bedrijf was betrokken bij de verkiezingscampagne van Donald Trump in 2016. De gelekte data werden gebruikt om profielen te maken van Amerikaanse kiezers om ze daarna persoonlijk te benaderen, waarbij werd ingespeeld op hun angsten en verlangens. Facebook bleek op de hoogte te zijn geweest van deze enorme datalek, maar kwam niet in actie.
Deze zaak kwam op een ongelukkig moment voor het bedrijf. Facebook ligt ook onder vuur doordat het te weinig zou doen om extremistische boodschappen te filteren.
Inmiddels heeft Facebook-baas Mark Zuckerberg publiekelijk zijn excuses aangeboden over het datalek. Ook is de samenwerking stopgezet met databedrijven als Axciom en Experian, die aankoopgedrag verzamelen.
In het licht van dit schandaal kun je je afvragen of je een slimme speaker van Facebook in je huiskamer wilt hebben staan. En het is precies zo’n speaker die Facebook later dit jaar wil presenteren. Het zou gaan om een slimme speaker met een scherm van wel 15-inch. Daarmee moet het de concurrentie aangaan met Amazon en andere fabrikanten van slimme speakers. Facebook speelt momenteel nog geen enkele rol in het smart home, maar het is zeker niet ondenkbaar dat Zuckerberg daar verandering in wil brengen.
Er zijn nog meer vraagtekens te zetten bij dit nieuwe product. Facebook heeft allereerst helemaal nog geen virtuele assistent die de speaker moet ondersteunen. Daarnaast heeft het bedrijf niet echt een goede staat van dienst op het gebied van hardware. In 2013 lanceerde het de HTC First, die werkelijk niemand wilde hebben. Veel gebruikers vertrouwden het bedrijf namelijk toen al niet als het gaat om privacygevoelig materiaal…
Inmiddels heeft Facebook besloten om de speaker toch niet te onthullen tijdens zijn belangrijkste ontwikkelaarsconferentie in mei. Ook andere nieuwe thuisproducten worden dan niet gepresenteerd. De reden zou het privacyschandaal rond Cambridge Analytica zijn.
Naar verluidt wordt nu intern gekeken of de nieuwe producten de juiste balans tussen het delen van data en gebruiksgemak opleveren. Wordt ongetwijfeld vervolgd…
Update 23 april: Digitimes meldt dat de slimme speaker in oktober op de markt komt.
Update 2 mei 2018: CNBC meldt dat de slimme speaker mogelijk eerst buiten de Verenigde Staten op de markt wordt gebracht. Omdat Facebook vooral in de Verenigde Staten politiek onder vuur ligt, zou het bedrijf van Mark Zuckerberg eerst liever een minder gevoelige markt willen bedienen.