Geen jaar is hetzelfde als het gaat om snel veranderende markten als gebouw- en woningautomatisering. Wat kunnen we hier in 2018 van verwachten? Onze redacteuren keken in hun glazen bol en presenteren de 4 belangrijkste domotica-trends van 2018.
1. Het alwetende huis
In de toekomst zal je huis alles van je weten. Het huis van de toekomst weet wanneer je thuiskomt, wat en wanneer je eet, drinkt, slaapt, je ontspant en werkt. Vervolgens reageert de woning proactief met specifieke vragen, ideeën en suggesties. Het huis weet zelfs hoe lang je nog leeft (via een ‘gen-paspoort’) en houdt daar rekening mee, ook op basis van permanente gezondheids- en stemmingschecks.
2. Kantoren worden groen
Geen enkel kantoor in Nederland mag vanaf 2023 slechter scoren dan energielabel C. Kantoren met een label van D tot en met G zijn vanaf dat jaar verboden. Eigenaren van kantoren hebben dus nog vier jaar de tijd om de zaakjes op orde te krijgen, en we kunnen verwachten dat er in 2o18 grote stappen op dit gebied worden gezet. Uiteindelijk zullen de kosten die daarbij worden gemaakt, moeten worden terugverdiend door energiezuiniger te werken; gebouwautomatisering biedt daarbij enorme kansen.
3. Domoticamarkt gaat het minder hebben over zorg
De lezers van deze site weten dat de zorg de branche is die mogelijk het meeste nut haalt uit domotica. Maar marktkenners weten ons te vertellen dat het verstandiger is dat niet te veel te benadrukken. Wat blijkt? Consumenten worden er liever niet aan herinnerd dat ze ouder worden of ziek kunnen worden; dat zijn problemen voor andere mensen. Huizenkopers denken liever aan positieve zaken, zoals energie besparen en slimme liften.
4. Privacy wordt een USP
Domotica-toepassingen zijn vaak niet duur, maar we betalen in ‘data en aandacht’. Enerzijds staat de markt te trappelen om alle data die worden gegenereerd, te gebruiken om waarde te creëren en inzichten te verkrijgen, aan de andere kant ontstaat de vraag hoe ver ze hiermee kunnen gaan. Daarbij zullen ondernemers niet alleen moeten voldoen aan de steeds strengere privacywetten en -regels, ook zal het zaak zijn consumenten het vertrouwen te geven dat hun data in goede handen zijn. In 2018 zullen de privacy-aspecten steeds meer aankopen van automatiseringsproducten beïnvloeden, zo verwachten we.