Sensoren worden steeds populairder in onze samenleving. We hebben slimme horloges, smartphones en andere gadgets die zijn uitgerust met sensoren. Ze kunnen goed gebruikt worden om het leren te ondersteunen. Volgens Jan Schneider, promovendus bij de Open Universiteit, kunnen sensorapplicaties met ingebouwde feedback, leerlingen helpen hun fouten onder ogen te zien. Ze dragen bij aan de verhoging van het zelfvertrouwen en ze helpen prestaties te verbeteren.
Deze conclusie beschrijft Jan Schneider in zijn promotieonderzoek ‘Sensor-based learning support’, waarin hij de bruikbaarheid van populaire sensoren in applicaties onderzocht. In zijn onderzoek legt hij de nadruk op vaardigheden die aan bod komen bij de spreekvaardigheid in het openbaar. Hiervoor maakte hij twee verschillende sensortoepassingen. De eerste is de Presentatie trainer, een applicatie die mensen helpt hun presentaties te oefenen terwijl ze feedback ontvangen over hun non-verbale communicatie. De andere is The Booth, een applicatie die mensen helpt om zich emotioneel voor te bereiden op stressvolle evenementen, zoals het geven van presentaties aan het publiek.
Resultaten uit het onderzoek tonen aan dat de feedback van de Presentatie trainer de leerlingen helpt om hun prestaties te verbeteren. Presentatoren die een pitch gaven in het openbaar voor- en nadat ze geoefend hadden met de Presentatie trainer, bleken na de oefensessie beter te presteren dan daarvoor. Leerlingen gaven aan dat ze de tool graag gebruiken om te oefenen voor toekomstige presentaties en bevestigen dat de feedback van de Presentatie trainer een goede aanvulling is op de feedback van medeleerlingen en docenten.
The Booth is een op sensors gebaseerde applicatie die de gebruiker begeleidt bij een reeks psychologische oefeningen die helpt om gevoelens van stress en angst te verminderen terwijl de gevoelens van vertrouwen toenemen. Resultaten uit dit onderzoek geven aan dat deelnemers na het gebruik van The Booth aanzienlijk meer positieve emoties krijgen, zoals geluk, vreugde en enthousiasme, en aanzienlijk minder negatieve emoties, zoals woede, stress en angst.
Onderzoeker Schneider vertelt: “Over het geheel genomen worden beide applicaties door de leerlingen goed geaccepteerd en verbeteren ze de huidige cursussen spreken in het openbaar. Leerlingen kunnen vrij oefenen en krijgen feedback zonder het toezicht van een tutor. De Presentatie trainer analyseert het gedrag van de gebruiker en geeft de gebruiker maximaal één feedbackinstructie op één bepaald moment. Als de gebruiker een fout meerdere keren herhaalt of de fout niet corrigeert, onderbreekt hij de gebruiker, wijst hem op de fout en legt hij uit hoe hij deze kan corrigeren.”