Slimme speakers en slimme thermostaten zijn met een penetratie van 12 tot 13 procent de twee smart home producten die het vaakst voorkomen in Nederlandse huishoudens. De belangrijkste redenen om een slimme variant te kopen van traditionele huishoudelijke apparatuur blijven het extra comfort en de mogelijkheid het apparaat op afstand te bedienen. Dat blijkt uit het meest recente rapport over de Nederlandse smart home-markt in Nederland van Telecompaper.
Nu meer spelers – zoals operators, producenten, platformaanbieders – zich op de markt mengen, zal het bezit langzaam groeien, zo concludeert Telecompaper in de tweede editie van zijn Smart home-rapport. Naast operators, producenten en platformaanbieders zijn ook retailers (zoals Ikea) en verzekeraars zich op de markt aan het roeren.
Vooralsnog is deze groei echter gering. Ten opzichte van vorig jaar is er qua bezit en redenen om een slim apparaat voor in huis te kopen weinig veranderd. Slimme thermostaten hebben het grootste aandeel (13%), deels omdat een aantal energieleveranciers deze apparaten vaak voordelig aanbieden aan nieuwe klanten. Slimme speakers zoals van Sonos (Alexa van Amazon of Google Home zijn nog niet beschikbaar in Nederland) volgen met 12 procent. Slimme camera’s en verlichting volgen daar weer op met 8 en 7 procent.
Deze percentages liggen ongeveer gelijk aan het aandeel van consumenten dat van plan is zulke apparaten in de komende twaalf maanden aan te schaffen (13% voor een slimme speaker, 12% een slimme thermostaat en slimme camera en 11% slimme verlichting)
Ook het aandeel van de consumenten dat niet bekend is met smart home producten, is vrijwel gelijk gebleven in vergelijking met een jaar geleden, ongeveer een kwart. Toch zijn er wel degelijk veranderingen gaande in de markt. Zo heeft winkelketen Ikea zich op de markt begeven met slimme lampen en begint ook de gezondheidszorg te kijken naar de mogelijkheden van smart home.
Zo kunnen persoonlijke alarmeringssystemen gekoppeld worden aan slimme beveiligingssystemen, of kan een licht om iemand wakker te maken geïntegreerd met smart lighting systemen. Slimme luchtkwaliteitsmeters zijn al een voorbeeld van een product dat zowel smart home als smart health is. Producten zoals slimme koelkasten kunnen ouderen die slecht ter been zijn helpen thuis te blijven wonen door boodschappen automatisch te bestellen. Door integratie in een smart home-platform zou een slimme koelkast zelfs een waarschuwing kunnen geven aan een mantelzorger wanneer de deur langer dan een paar dagen niet geopend is.
Zo lang de ‘grote jongens’ zoals Amazon (Alexa), Apple en Google hun smart home producten nog niet direct in Nederland verkopen, verwacht Telecompaper niet dat de markt snel zal groeien. Nederlandse start-ups zoals ThermoSmart of Homey proberen al wel een voet aan de grond te krijgen door eigen producten of een eigen smart hub aan te bieden, maar in veel huishoudens is het aantal verbonden apparaten nog te gering om een aansturende hub zinvol te maken.
Het rapport gaat verder in op welke andere producten consumenten bezitten en van plan zijn aan te schaffen, hun visie op privacy-gevaren en overige ontwikkelingen van de smart-home markt. Behalve consumentenonderzoek biedt het rapport ook inzicht in welk type spelers actief zijn in Nederland, waar de grootste mogelijkheden liggen maar ook de grootste obstakels. Het rapport blikt ook vooruit naar de komende jaren.