En containerschip van China naar Nederland doet er 24 dagen over. Maar de administratieve afhandeling daarvan kost wel een maand. Slimme containers moeten dat versnellen. Een prototype is gepresenteerd op de Wereldhavendagen in Rotterdam.
Een verzameling bedrijven – ABN Amro, Maersk (’s werelds grootste containervervoerder), IBM en het Brabantse Corevision (technologie) – is een slimme container aan het ontwikkelen. Doel is de administratieve afhandeling van handelstransacties te verkorten door containers uit te rusten met sensoren.
Die sensoren registeren onder meer of een container tijdens de zeereis open is geweest, wat de luchtkwaliteit en temperatuur binnen is en waar de container zich bevindt. Deze gegevens komen vervolgens uit bij een ‘platform’ en is vervolgens te raadplegen door partijen die bij de handelstransactie zijn betrokken. Volgens de woordvoerder van ABN Amro zijn alle containers op een schip – mogelijk wel duizenden zijn – op deze manier onafhankelijk van elkaar te volgen.
Hoeveel tijdwinst er met de slimme containers te halen, kan de woordvoerder niet zeggen tegenover Trouw. “Idealiter duurt de administratieve handeling van een transactie net zo lang als de duur van de reis van de handelswaar.”