De markt krijgt er iedere dag weer meer ‘connected products’ bij. Slimme apparaten die met elkaar verbonden zijn via Internet of Things. Je kan je alleen de vraag stellen waar de ontwerper in dit alles is.
“Hoe kan het zijn dat er zoveel ogenschijnlijk zinloze IoT-producten het licht zien?”, vraagt Alain Dujardin zich af op Emerce. Hij is creatief directeur van Greenberry. In het boek ‘Designing connected products’ betoogt IoT consultant Claire Rowland dat het wereldje van slimme apparaten nog te veel het domein is van techneuten. De groeiende markt van verbonden producten wordt vooral gevoed door wat technisch kan, niet per se wat wenselijk is.
Volgens Iskander Smit van Info.nl is hier een duidelijke rol weggelegd voor de ontwerper. Smit: “Het is de verantwoordelijkheid van de ontwerper om zinvolle producten en diensten te maken. We moeten ons constant afvragen wat de waarde is van een product. IoT is een snelle wereld, een nieuwe bron van data waar grote bedrijven bovenop springen. Ontwerpers moeten constant de vraag stellen: is dit een betekenisvol product?”