IFA 2017 staat dit jaar voor een groot deel in het teken van de smart home. Verschillende grote fabrikanten van slimme apparaten hebben hun producten gepresenteerd op de beurs, maar er is ook veel ruimte voor startups op de jaarlijkse Duitse industriebeurs.
Alleen al de Duitse smart home markt groeit naar 4,3 miljard euro in 2022, volgens onderzoek van Eco en Arthur D Little. Het is dus niet gek dat de smart home een prominente rol speelt op de beurs. Zo presenteerde Panasonic een wandelende koelkast, al is het apparaat voorlopig niets meer dan een koelbox op een robotstofzuiger. Velux Active systeem bracht haar slimme dakraam onder de aandacht dat sluit wanneer het begint te regenen.
Ook op het gebied van e-health zijn er veel vernieuwingen. Wat te denken van de medische tak van Philips dat in Berlijn de Avent uGrow aankondigde. Dat is naar eigen zeggen de eerste medische ‘baby-app’ in haar soort. De app biedt artikelen en inzichten die zijn samengesteld door een team zorgprofessionals, en is draadloos verbonden met de slimme babyfoon en slimme oorthermometer van Philips.