Flir ITS maakt kruispunten, tunnels en spoorwegovergangen een stuk veiliger met haar nieuwe slimme warmtecamera. Het Belgische bedrijf heeft inmiddels honderden camera’s geïnstalleerd op Vlaamse kruispunten. Hoe slim klassieke beeldcamera’s ook zijn, ze zijn niet feilloos. ’s Nachts of bij slecht weer laten ze het nog wel eens afweten.
“Warmtebeeldcamera’s hebben dat probleem niet: via infrarood detecteren zij de warmtestraling van motoren maar ook van levende wezens”, zegt directeur Lode Caenepeel van Flir ITS tegen Het Nieuwsblad. Zo kunnen de warmtecamera’s dodehoekongevallen voorkomen, door fietsers iets vroeger groen licht geven dan auto’s of vrachtwagens. Dat kan omdat de camera’s op basis van temperatuur een auto van een mens kunnen onderscheiden.
“Of ze kunnen detecteren wanneer een auto op een spooroverweg vast raakt en de naderende trein waarschuwen”, vervolgt Caenepeel. “Toen we die optie aan de spoorwegen voorlegden, brachten zij het heikele probleem van de zelfdodingen op het spoor ter sprake. Zelf hadden wij daar nooit aan gedacht. Intussen hangen er wel al een zestiental camera’s, meestal in de buurt van psychiatrische instellingen.”