Rijkswaterstaat (RWS) gaat het fileprobleem aanpakken door slimme software en camera’s in te zetten. De technologie moet gevaarlijke en ongebruikelijke situaties op snelwegen sneller waarnemen. Op dit moment worden de 3000 camera’s, nog bekeken door medewerkers van verkeerscentrales.
“Deze waarneming gebeurt straks door de camera zelf”, zegt Gertske de Bruijn van RWS tegen De Telegraaf. “De software herkent verschillende typen voertuigen zoals personenauto’s, motoren en vrachtwagens en registreert als er iets vreemds gebeurt. Dan wordt er een alarm afgegeven en kan de verkeerscentrale ingrijpen. Door bijvoorbeeld rijstroken af te kruisen of juist spitsstroken te openen om de doorstroming te waarborgen. Uiteindelijk moet dit een volledig geautomatiseerd systeem worden.”
“Op de beelden zie je dat de software de voertuigen labelt, door er een gekleurd kader om te plaatsen als er iets vreemds mee gebeurt”, vervolgt De Bruijn. “Op deze manier kunnen we straks ook te hoge vrachtwagens die richting een tunnel rijden vroegtijdig signaleren en daarop inspringen.” Recentelijk hield RWS proeven met tientallen camera’s op de A2 in Limburg. De resultaten bevielen zo positief dat de test wordt uitgebreid. Het hoeft volgens RWS niet lang te duren voordat de slimme camera’s in het hele land kunnen worden ingezet.