De Amsterdamse startup MYPO heeft een investering van een half miljoen euro opgehaald. De maker van slimme pakketbrievenbussen kreeg dat voor elkaar na een pilot met DHL. Berlin Equity zorgt voor de financiering. Met de opgehaalde tonnen wil MYPO als eerste stap het team verder uitbreiden.
Het thuis ontvangen van pakketten kan nog weleens een ergernis zijn. Allereerst wordt er van je verwacht dat je tussen 11:00 en 17:00 thuis bent om het pakketje in ontvangst te nemen. En dan moet je hopen dat daar niet van afgeweken wordt. MYPO heeft daar een oplossing voor. Met een unieke cijfercode, die via een mobiele app ingesteld is, kunnen alleen de ontvanger en de bezorger de brievenbus van MYPO openen.
De laatste vier cijfers van de track & trace-code vormen de sleutel waarmee de MYPO kan worden opengemaakt. De DHL-bezorger kan ook retourzendingen meenemen die door de gebruiker in de pakketbrievenbus zijn geplaatst. Brieven worden er niet veel meer gestuurd, maar de pakkettenmarkt is het afgelopen jaar met 23 procent gegroeid. Dat betekent dat er dagelijks tientallen bezorgbusjes voor niets door je straat rijden, aldus MYPO.