Het is alweer een half jaar geleden dat Amazon haar eerste ‘personeelsloze’ winkel Amazon Go aankondigde. Tot dusver wachten we nog steeds op de opening. Amazon wil met de winkel de boodschappenervaring compleet overhoop gooien, dankzij het gebruik van AI, computervisie en data uit sensoren.
Amazon Go is onlangs in onstuimig vaarwater gekomen nadat directeur Bali Raghavan de overstap maakte naar een start-up in Silicon Valley. Wellicht dat deze bestuurlijke onrust voor een vertraging zorgt, maar dat de eerste geautomatiseerde winkel binnen afzienbare tijd de deuren zal openen, lijkt onvermijdelijk.
De Amazon Go wordt een winkel zonder wachtrijen of kassamedewerkers. Als je denkt dat de Albert Heijn, Amazon’s concept al lang uitvoert, heb je het mis. Want in de nieuwe winkel hoeven klanten niet eens hun boodschappen te scannen. Je stopt gewoon je groenten, fruit of brood in je tas, en kan zo de winkel uitlopen.
Dankzij AI, sensoren en een computer die jou de hele tijd volgt, wordt alles automatisch geregistreerd. Klanten hoeven alleen hun telefoon te koppelen aan de Amazon Go app, en vervolgens worden alle kosten doorgezet naar hun Amazon-account.