De smart home komt nog niet echt van de grond bij het brede publiek. Dat komt omdat fabrikanten en leverancier de noodzaak van woningautomatisering niet goed genoeg uitleggen. Dat blijkt uit een nieuw rapport van User Experience Strategies (UXS). Marketing is essentieel om bewustzijn te creëren bij consumenten.
Ook is het belangrijk om te communiceren hoe deze toepassingen, problemen kunnen oplossen die mensen ondervinden. Tot die conclusie komen de makers van het UXS Technology Planning Report: Smart Home Environment. Daarin werden de wensen, het gedrag en verwachtingen van toekomstige smart home gebruikers onderzocht. Consumenten zijn nog huiverig om dure slimme apparaten te kopen, zolang de toegevoegde waarde zich niet laat meten met de kosten.
Die toegevoegde waarde moet dus beter worden uitgelegd. Ondertussen zijn slimme speakers een ideaal middel om gebruikers enthousiast te maken voor smart home producten. Speakers zoals de Amazon Echo of Google Home kunnen het Trojaans paard blijken te zijn in deze patstelling, waarbij het gat tussen kosten en waarde wordt overbrugd. “De slimme speakers van nu zijn laagdrempelige, goedkope smart home producten. Een ideaal instapmodel”, legt UXS-onderzoeker Taryn Tulay uit in een verklaring. “Ze worden ook continu geüpdatet om nieuwe apparaten en diensten toe te voegen.”