Als millennials de eerste echte smart home generatie gaan zijn, is het goed om te weten wat de jonge generatie graag ziet in een smart home. Een met een smartphone bestuurbare drone die je baco’s komt brengen, dat is utopie. Maar welke realistische producten zien ze het liefst? En hoe graag willen millennials een totaaloplossing in hun woning zien?
Millennials hebben natuurlijk al connected apparaten in huis staan, al zijn de meest gekochte producten niet echt slim te noemen. 19 procent van de Amerikaanse millennials heeft een smart TV in huis staan, 16 procent heeft een game console en streamende media apparaten staan bij 9 procent in de huiskamer, volgens een onderzoek van The Next Big Thing. Niet echt schokkende cijfers vergeleken met oudere generaties.
Als we kijken naar in welke smart home producten millennials geïnteresseerd zijn, zien we dat er twee bovenuit steken: thermostaten en beveiliging (32 procent). Daarachter zit het kort op elkaar met netwerkspeakers (29%), slimme verlichting, robotstofzuigers en slimme deursloten (28%). Wat ze helemaal niet zien zitten zijn persoonlijke verzorgingsproducten (17%). Slecht nieuws dus voor die tandenborstel die live video laat zien van de binnenkant van je mond.
Tot zover nog weinig opvallende cijfers, in vergelijking met het algemene gebruik van smart home producten. Waar millennials zich in onderscheiden is de vrijwel unanieme wens voor een complete integratie van producten. Driekwart wil dat slimme apparaten met elkaar werken en maar liefst 84 procent wil een verbinding met hun wearable. De oudere generatie is veel meer geinteresseerd in domotica als oplossing op afstand, wanneer ze niet thuis zijn.
En privacy? Daar doen millennials niet moeilijk over. 70 procent vindt het oké om persoonlijke data te delen in een smart home omgeving, als ze daar goede aanbevelingen voor nieuws, media of fitness voor terugkrijgen.
Dat de smart home eraan komt, dat staat wel vast. Tegen het einde van dit jaar heeft bijna 15 procent van alle Amerikanen een smart home product in huis staan. Maar in 2020 is dat aantal alweer gestegen naar 30 procent. Tegen die tijd verwacht je op zijn minst een slim product tegen te komen, wanneer je ergens op bezoek bent.