Albert Heijn start een test met een slimme koelkastmagneet die automatisch producten op een boodschappenlijstje zet of meteen bestelt. De supermarktgigant nodigt tweehonderd klanten uit om de magneet Hiku te testen. Hiku werkt al samen met supermarktketens in Frankrijk, Australiƫ, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, waar het 46 euro kost.
Met de slimme koelkastmagneet kunnen gebruikers producten inspreken via een microfoon, of de streepjescodes scannen. Na het inspreken of scannen komen producten direct op de boodschappenlijst van de Appie-app en de site van Albert Heijn. Daarna kunnen klanten ervoor kiezen om de producten direct thuis te laten bezorgen, of zelf naar de winkel gaan met hun digitale boodschappenlijst.
Een woordvoerder van Albert Heijn laat Nu.nl weten dat het in Nederland voorlopig gaat om een kleinschalige behoeftetest, die moet uitwijzen of klanten het apparaat nuttig vinden. De supermarkt heeft nog geen concrete plannen voor verkoop van de Hiku.