Netbeheerders gaan de klachten over slimme meters onder de loep nemen. De Universiteit Twente toonde onlangs in een onderzoek aan dat een slimme meter meer energie kan registreren dan er is verbruikt. Radar opende daarop een meldpunt voor consumenten om klachten in te dienen. Die klachten worden nu onderzocht door de netbeheerders.
De netbeheerders gaan proberen erachter te komen of de meters inderdaad te veel energie registreren of dat er een andere oorzaak ten grondslag ligt. “Mensen krijgen een contactpersoon die met de klanten zal kijken naar het probleem, de oorzaak en een mogelijke oplossing”, zegt Jenny Huttinga van Netbeheer Nederland in Radar. Het onderzoek dat de Universiteit Twente in samenwerking met de Hogeschool Amsterdam uitvoerde, toonde in een laboratoriumsetting aan dat slimme meters niet altijd even betrouwbaar zijn.
Volgens Netbeheer Nederland is dit in de praktijk nog nooit aangetoond. Radar opende in haar radio-uitzending een meldpunt voor wantrouwende consumenten. Daarop zijn meer dan tweeduizend klachten binnengekomen. Inmiddels is het meldpunt gesloten. Eerder deze week kwam Liander, samen met waakhond Agentschap Telecom, met een PR-verhaal waarbij een klacht van een consument onterecht bleek. In een statement aan Vereniging Eigen Huis, gaf het Agentschap Telecom aan dat ‘de betrouwbaarheid van de slimme meter niet in het geding is’.