De batterijkosten bij Tesla zouden weleens gezakt kunnen zijn tot onder de 118 euro per kilowattuur (kWh). Het bedrijf doet geheimzinnig over de specifieke kosten, maar geeft in een nieuwe video aan dat de kosten met 35 procent gedaald zijn. Begin 2016 liet het technologieconcern wel los dat de kosten ‘onder de €180/kWh’ zouden liggen. Maar dat was nog voordat Tesla verhuisd was naar de Gigafactory, de plek waar de batterijcellen worden geproduceerd.
Zo schrijft Elektric, een nieuwssite over de energietransitie van auto’s. Batterijkosten zijn een groot struikelblok om elektrische auto’s aantrekkelijk te maken voor het grotere publiek. Tesla probeert die kosten te drukken met de Gigafactory in de Amerikaanse staat Nevada. En volgens het Duitse Autoblog moeten er voor het einde van het jaar plannen gereed zijn voor nog vier Gigafabrieken. Het doel van het bedrijf was om tenminste dertig procent in batterijkosten te besparen met de nieuwe fabriek.
Sinds de bouw van de gigantische fabriek, dat in 2020 jaarlijks 35 GWh aan batterijen moet produceren, zette Tesla daar op in. Maar CEO Elon Musk heeft de laatste jaren al vaker aangegeven dat hij er vertrouwen in heeft dat de kostenbesparing verder kon gaan. Nu claimt het bedrijf dus dat het vijf procentpunten beter gaat dan de doelstelling.