Digital signage is een digitale technologie waarbij videoschermen gebruikt worden om printmedia te vervangen. Dit kan in allerlei vormen. Denk bijvoorbeeld aan digitale naambordjes, menuborden in de horeca en de grote billboards die je ziet op Times Square. Dit valt allemaal binnen het domein van digital signage.
Digital signage binnen organisaties is een belangrijk onderdeel van het succesvol implementeren van gebouwautomatisering. Denk bijvoorbeeld aan informatie over beschikbare werkplekken of het weergeven van informatie over de temperatuur of ventilatie. Zo raken medewerkers sterker bewust van de mogelijkheden die ze hebben voor het bereiken van een optimaal binnenklimaat.
Onderzoeksbureau McKinsey dook dieper in deze materie, en heeft uitgedokterd dat werknemers 20 tot 25% productiever zijn wanneer ze zich verbonden voelen met elkaar én het bedrijf. Daar is dus een belangrijke rol weggelegd voor de interne communicatie-professional. Naast smart office toepassingen zijn digitale schermen ook een goed middel om een gevoel van verbondenheid met en binnen een bedrijf te creëren, maar er heersen wel een aantal hardnekkige mythes rondom dit communicatiemiddel. De mensen van Soundandcommunications.com hebben hard hun best gedaan om deze mythes te benoemen en ontkrachten.
In het artikel gaan ze dieper in op de volgende vier mythes:
- Een digital signage netwerk is te duur
- De hardware is ingewikkeld om op te zetten
- Het is moeilijk om content te ontwikkelen
- Digital signage werkt niet beter dan traditionele middelen
Uiteindelijk concluderen ze dat een signage netwerk op de lange termijn erg kostenefficiënt is, gemakkelijk is op te zetten en de mogelijkheden rondom interne communicatie op een laagdrempelige manier flink uitbreidt.