Consumenten zijn weliswaar bewust van het bestaan van smart homes, ze staan nog niet in de rij om er zelf een te nemen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van accountingsbureau PricewaterhouseCoopers. De enquête wijst uit dat 81 procent van de consument op de hoogte zijn van smart homes, maar slechts 26 wil er een op het moment.
PwC ondervroeg meer dan duizend consumenten via een online enquête om erachter te komen wat hun kijk is om smart homes. Dat deed het bureau omdat ongeveer elk technologiebedrijf bezig is met producten te maken voor het Internet of Things en alledaagse verbonden apparaten. Consumenten met een inkomen van 100 duizend dollar of meer is de groep die het meest (43%) waarschijnlijk is om interactie te hebben met smart home-apparaten. Daar staat tegenover dat gebruikers boven de 50 jaar oud het minst snel naar hun slimme producten grijpen (13 procent).
Onder de eigenaars van smart homes is de tevredenheid hoog, volgens PwC (meer dan 90 procent). Die huidige gebruikers zijn niet alleen tevreden met de apparaten zelf, maar ook met de ondersteunende apps. Er is een sterk verband te zien tussen smart home-producten en de connectiviteit met een app. Zevenenveertig procent van de ondervraagden zegt slimme producten meer te gebruiken, omdat het een verbinding heeft met hun smartphones.