De smart home heeft de toekomst. Dat zagen we afgelopen jaar al, waarin er wereldwijd tachtig miljoen slimme producten werden verkocht. Onderzoeksbureau IHS Markit waagt zich aan een voorspelling hoe de wereld van de smart homes zich gaat ontwikkelen in 2017.
- 130 miljoen producten voor smart homes zullen er worden verkocht in de wereld in 2017. Dat betekent voor het tweede jaar op rij een stijging van zestig procent.
- Digitale assistenten die bediend worden met de stem, zullen nog meer te vinden zijn in huishoudens. Veel nieuwe merken willen een graantje van meepikken en verschijnen op de markt…
- … maar de stemassistent verdringt de smartphones niet bij het besturen van producten in de smart homes. Niet totdat die apparaten op een natuurlijkere manier kunnen communiceren met gebruikers.
- Doe-het-zelf oplossingen krijgen net als in 2016 gemengde reviews van recensenten. Ook de hoge instapprijs blijft onveranderd hoog, wat een afschrikkend effect heeft. De afwachtende consument zal eerder kiezen voor professionele support, totdat doe-het-zelf platforms betrouwbaarder worden.
- Betaalmuren zullen steeds vaker voorkomen bij doe-het-zelf systemen. Fabrikanten gaan geld vragen voor extra toepassingen van slimme producten. ook al waren ze in 2016 nog helemaal gratis.
- Er wordt nog meer nadruk gelegd op het integreren van apparaten met open platforms, zoals Amazon Alexa en Wink.
- Retails gaan meer diensten aanbieden in het onderhoud. Bijvoorbeeld door het gebruik van apparaten te monitoren om storingen te voorkomen. Of door geautomatiseerd afspraken te maken met aannemers om gebrekkige HVAC-systemen te controleren voordat het een groot probleem wordt.
- Bouwbedrijven gaan meer smart home-toepassingen installeren bij de bouw van nieuwe woningen. Daarom zal er meer dan in 2016 worden gepushed op marketing.
- Consumenten zullen meer kennis hebben over smart homes in 2017. Dit zal de omzet op alle gebieden van de markt aanduwen. De educatie zal komen door het gebruik van de apparaten en doordat ze vaker te zien zijn in de media.