Bedrijven en overheden barsten van de hoeveelheden data, alleen blijft nog veel van die data aan de strijkstok hangen. De beschikbare informatie wordt niet gebruikt om het leven in een stad te verbeteren voor de consument en de burger. Een open data-platform moet daar verandering in brengen.
Tot die conclusie is een onderzoeksgroep van retailplatform ShoppingTomorrow gekomen. Met een open data-platform kan er bijvoorbeeld meer inzicht komen over het consumentengedrag. Dat gedrag wil nog weleens veranderen en met open data kunnen bedrijven en overheden daar beter op anticiperen.
Het probleem zit hem op dit moment niet zozeer in het verzamelen van data, die is er in overvloed. Zo staan er 609 datasets op Open Data Nederland. De beschikbare data wordt ook wel gebruikt, maar eigenlijk alleen voor de reden waarvoor de verzamelaar het in gedachte had. Zo zijn er allerlei individuele stromingen aan data. Om daar beter gebruik van te maken, moet er volgens de onderzoeksgroep een nauwere samenwerking komen.
Steden en bedrijven kunnen ook een duwtje in de rug gebruiken hoe die data toe te passen. Zo ging IBM afgelopen jaar op bezoek bij de gemeente Amsterdam om aanbevelingen te geven over open data. De volgende stap van de groep is om te onderzoeken hoe er goede afspraken kunnen worden gemaakt over het aanbieden en ontvangen van informatie. Dat gaat dan over onderwerpen als privacy, eigenaarschap en infrastructuur.