De tijd dat domotica alleen bedoeld was om mensen langer zelfstandig thuis te laten wonen is allang voorbij. In ieder huishouden kan het een belangrijke rol spelen. Daar willen bedrijven nu graag een graantje van meepikken. Het makkelijke domotica komt op, maar dat komt niet zonder gevaar.
Degenen die al langer met domotica bekend zijn, weten dat de meeste grote leveranciers vaak kiezen voor KNX, de open standaard in huisautomatisering. Maar nu wil elke verkoper zich richten op de markt, hoe simpel de producten ook zijn die ze aanbieden. Bedrijven als Lidl, Aldi en de bouwmarkten bieden domoticasystemen aan. Ook online willen webshops voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Het is oppassen voor de valkuilen.
Ze bieden bewegingssensoren aan, of sensoren die detecteren wanneer er waterschade is. Het probleem van deze simpele, toegankelijke oplossingen, die de bewoner vaak zelf kan installeren, is duidelijk. De betrouwbaarheid en de beveiliging laat nog aan de wensen over. Ook zijn de systemen over het algemeen niet uit te breiden. In de toekomst gaan we uiteindelijk toch steeds meer naar een eenduidige standaard, wat deze oplossingen snel overbodig zal maken.