De Amsterdam Arena gaat 280 hergebruikte Nissan-accu’s gebruiken om energie op te slaan. Die energie kan gebruikt worden als noodstroomvoorziening. Bovendien kan het stadion de omgeving van stroom voorzien op piekmomenten. Het elektriciteitsnet krijgt daarmee een extra bescherming tijdens momenten van grote vraag.
De Amsterdam Arena gaat een verbintenis aan van tien jaar met Nissan, Eaton en The Mobility House, om dit mogelijk te maken. De accu’s die gebruikt worden, komen uit de elektrische auto van Nissan, de Leaf. Nissan lanceerde afgelopen week al hun energieopslagsysteem xStorage in Europa. Voor Nederlanders is dat systeem nog niet ter beschikking, de Arena is daar dus een uitzondering op.
Met het systeem kan de thuishaven van Ajax energie opslaan, dat het opwekt met zonnepanelen en windmolens. Het netwerk bij de Arena herkent de piekmomenten van energievraag in de buurt en kan daar op inspelen. Volgens het stadion is het systeem met 280 accu’s, de grootste in Europa, gebruikt door een commercieel bedrijf.
“Dit is een wereldprimeur en kan een revolutie op gang brengen binnen de energie-industrie”, zegt Paul Willcox, voorzitter van Nissan Europa in een persbericht. “xStorage Building fungeert niet alleen als essentiële noodstroomvoorziening voor de Arena, maar helpt wanneer de vraag naar energie groot is ook het nationale elektriciteitsnet van Nederland te stabiliseren.” De Amsterdam Arena heeft de doelstelling om in 2020 het duurzaamste stadion ter wereld te zijn. Om dat te bereiken is er gestart met een grootschalig innovatieproject.
Het stadion wil fossiele brandstoffen definitief naar het verleden wijzen. “We hebben het over een grote stap vooruit ten aanzien van duurzaamheid. Binnenkort kunnen we de door onze zonnepanelen en windmolens opgewerkte energie opslaan en gebruiken als we deze nodig hebben. Een geweldige innovatie – in de toekomst wordt de Amsterdam ArenA het eerste stadion ter wereld dat niet langer gebruikmaakt van fossiele brandstoffen”, zo vertelt Henk Markerink, CEO van de Amsterdam Arena.