Of het Internet of Things daadwerkelijk over ‘dingen’ gaat valt te bediscussiëren. Je kunt er namelijk voor pleiten dat het Internet of Things niet over dingen gaat, maar over services. Vooral op het gebied van dataverzameling en smart grid analytics. (Eind)gebruikers zijn vaak namelijk niet geïnteresseerd in technologie, maar wél in het verhogen van hun eigen comfort.
Ze willen hun levens graag beter, gemakkelijker, goedkoper, sneller, veiliger en comfortabeler maken. En daar kunnen IoT én installateurs bij helpen. Het draait namelijk allemaal om connectiviteit en data. Installateurs kunnen helpen om deze verbinding te realiseren. Het analyseren van de data die op deze manier wordt verzameld biedt substantiële mogelijkheden, specifiek op het gebied van smart grid analytics. Denk bijvoorbeeld aan de volgende toepassingen:
- Slimme meters, en de data die ze verzamelen, bieden de eindgebruiker mogelijkheden om hun leven te verbeteren, bijvoorbeeld door besparingen (terwijl het wooncomfort behouden blijft) en de optie om te verbinden met smart grid renewable energy zodat je op de meest duurzame manier energie verbruikt.
- De connectiviteit en data kunnen zorgen voor partnerships met serviceverleners op het gebied van energie, wooncomfort en veiligheid, in plaats van enkel de verkopers van apparaten. De rol van serviceverleners kunnen installateurs vervullen. Het is namelijk niet zaak om producten te verkopen, maar blijvende verbeteringen in iemands leven mogelijk te maken.