Rijkswaterstaat en de gemeenten Tilburg en Breda riepen bedrijven en andere marktpartijen op om met een slimme oplossing te komen voor de problematiek op de A58 tussen Breda en Tilburg. Deze oproep is geplaatst om te onderzoeken of er belangstelling vanuit de markt is om met behulp van co-creatie tussen publieke sector en bedrijvensector te investeren in oplossingen op het gebied van infrastructuur zoals een slimme snelweg.
De voorkeur ligt hierbij op oplossingen die ook op de langere termijn effectief zijn en waarin private partijen mede investeren. Marktpartijen werden uitgedaagd hun ideeën op twee pagina’s te presenteren. Door het grote aantal serieuze inzendingen, namelijk 40 stuks, is de conclusie van Rijkswaterstaat dat de markt grote belangstelling heeft voor het participeren in de ontwikkeling van een slimme snelweg. Vier inzendingen mogen hun idee uitwerken tot een concreet voorstel:
- Ontwerp- en consultancybedrijf Arcadis samen met NHTV
Een slimme snelweg waar de capaciteit verhoogd wordt door de realisatie van fysieke maatregelen (spitsstroken) alsmede een communicatienetwerk waardoor slimme routeadviezen gegeven kunnen worden en onopvallend en geleidelijk in- en uitvoegen kan worden gefaciliteerd. - Het consortium Technolution, Be-Mobile, Brand MKRS Creative Agency, Flitsmeister en Goudappel Coffeng/Dat Mobility
Een oplossing waarbij de weggebruiker in de auto en op/boven de weg slimme informatie krijgt, zowel voorafgaand als tijdens de reis via onder meer social media kanalen om mobiliteitsgedrag aan te passen. - Sweco Nederland
Naast kleine infrastructurele aanpassingen en gedragsbeïnvloeding staat de toepassing van het product Smart Traffic centraal. Dit geeft een gedetailleerd en voorspellend inzicht van het verkeersbeeld, zodat informatiesystemen rond de weg intelligent met elkaar samenwerken: het verkeersmanagement van de toekomst. - Een consortium met Buro Benk, CGI, Innovactory, MAPtm en XTNT
Een combinatie van slimme informatiediensten en stimuleringsprogramma’s voor duurzame gedragsverandering.