Vodafone heeft kortgeleden bekendgemaakt dat hun eerste commerciële Narrowband IoT (NB-IoT) netwerken ter wereld live zullen gaan in Duitsland, Ierland, Nederland en Spanje, en wel in het eerste kwartaal van 2017.
Hiermee voegt naast T-Mobile ook Vodafone zich in het rijtje van telecomproviders die zich richten op NarrowBand IoT. NB-IoT is de onlangs overeengekomen standaard voor een industriële Low Power Wide Area (LPWA) netwerklaag. Hiermee kunnen miljoenen alledaagse objecten verbonden worden aan het Internet of Things (IoT).
Voor Vodafone behelst de rollout van NB-IoT slechts een simpele software upgrade van de bestaande 4G basisstations. Dit betekent dat de rollout heel snel kan en vrijwel onmiddellijk landelijke dekking oplevert. Na de rollout in deze eerste landen zullen ook andere markten in de loop van het jaar volgen. Volledige dekking binnen het wereldwijde netwerk van Vodafone is voorzien voor 2020.
Narrowband IoT
NB-IoT biedt een lange accuduur, lagere kosten, uitgebreide dekking en een hogere betrouwbaarheid voor de gebruiker aangezien het binnen een gelicenseerd frequentiespectrum werkt. In algemene zin zal NB-IoT als katalysator fungeren voor het bedrijfsleven om zich te richten op connected things waar dat voorheen met de bestaande technologieën niet mogelijk was. Consumenten zullen dankzij NB-IoT een breed scala aan producten, diensten en toepassingen gaan zien, variërend van water- en gasmeters tot rookalarmkastjes en slimme parkeergarages.
Ivo Rook, Directeur Internet of Things bij Vodafone Global Entreprise: “De problemen met accuduur en penetratie tot diep in het hart van gebouwen worden met NB-IoT opgelost. Door de lage kosten van de modules zullen we nu een enorme stroom van verbonden apparaten gaan krijgen en een explosief toenemende marktvraag”. De toonaangevende kennis en ervaring van Vodafone op het gebied van IoT zal natuurlijk nog moeten blijken in deze markt.
De ontwikkeling van NB-IoT wordt gedragen door ruim 20 van de grootste mobiele operators ter wereld. Deze maken gezamenlijk communicatie mogelijk voor 2,9 miljard klanten en geografisch 90% van de IoT markt bedienen.