Verschillende doelgroepen vertonen verschillende interesses op het gebied van domotica en smart homes. Voor domotica installateurs is het handig om te weten wat deze interesses zijn, en waar de kansen liggen.
Onderstaande infographic is recentelijk samengesteld door Essence op basis van data afkomstig van 2000 Amerikaanse huishoudens. Deze toont aan dat meerdere doelgroepen, die de schrijvers Millennials en Generatie X noemen, anders naar het gebruik van domotica kijken, ondanks dat ze beiden aangeven minimaal één smart device te bezitten. Dit biedt domotica installateurs unieke mogelijkheden om oplossingen te bedenken om in deze behoeftes te voorzien.
Kenmerken Generatie X
Generatie X is de generatie geboren na de babyboomgeneratie. Deze groep betreft ruwweg de mensen die zijn geboren tussen 1961 en 1980. Wat betreft domotica gaat het deze mensen vooral om het verhogen van veiligheid en de energiebesparende mogelijkheden. Omdat ze financieel ruimer zitten dan millennials zijn ze bijna 50% sneller met het implementeren van domotica in hun huishouden.
Kenmerken Millennials
Millennials volgen na Generatie X. Deze groep is geboren in de vroege jaren ’80 t/m ruwweg begin 2000. Deze groep kenmerkt zich in het gebruik van domotica doordat ze zich vooral richten op het verhogen van wooncomfort en gemak.